Heuvelland vierdaagse 2017 Dag 1 , Dag 2 , Dag 3 en Dag 4

Dag 1 Heuvelland vierdaagse 2017
We starten vandaag via het glooiend plateau van Margraten naar Blankenberg.

Door het Savelsbos naar Rijckholt. Jammer genoeg konden we niet volop genieten van de uitzichten over het Maasdal.  De regen die ons vanmorgen al vanaf de start vergezelde bleef bij ons tot zeker 12.00 uur. Die regen zorgde er ook voor dat je extra goed moest kijken waar je liep want een slippertje is zo gemaakt in het Heuvelland. Gelukkig is ons dat bespaart gebleven!

Het was even afwachten hoe e.a. zou ga lopen, na ons wandeltripje in Engeland van afgelopen weekend. Nou wij zijn niet ontevreden, het ging eigenlijk prima.
Appie kon vrij uit wandelen en zo verging het mij eigenlijk ook, even opstarten maar dat hoort erbij.
Het was dat die ene bui maar niet wilde stoppen anders hadden we de volle 42 km gewandeld.
Maar afstand is nu niet belangrijk, het was ondanks de regen een mooie wandel dag, met weer vele bekenden. Geen echt foto weer door de regen weinig gemaakt.

Foto’s Heuvelland 4 daagse 2017 dag 1

Dag 2 Heuvellandvierdaagse 2017

De tweede wandel dag begint gelukkig droog, maar het was wel erg nevelig.

We mogen in Geulhem door de Geulhemmergroeve,  een onderaards gangenstelsel dat ontstaan is door het eeuwenlang uit zagen en breken van mergelblokken. De groeve was ook een schuilplaats bij oorlog en gevaar.  Vele bijzonderheden zijn bewaard en behouden gebleven een bezoek aan deze groeve was dan ook de moeite waard.
Na dit uitje vervolgen we onze wandeling naar het Noorden richting Schimmert, daar is onze eerste rust en tijd voor een kop koffie. Na de koffie lopen we naar Klein en Groot Genhout naar Hobbelrade in Spaubeek. Hier is de tweede rust.
Ook vandaag  komen we weer vele bekenden tegen, wat het wandelen extra leuk maakt. Victor en Erica sluiten zich bij ons aan, of wij bij hun, ha ha. Hier is ons keerpunt van vandaag.
Want ook  vandaag wandelen we 28 km, heel ontspannen en gezellig, zo samen met Victor en Erica.
We krijgen nog te maken met een paar spetters regen, maar gelukkig vergeleken bij gisteren de moeite eigenlijk niet waard.
Al met al weer een prachtige wandeldag!

Foto’s Heuvelland 4 daagse 2017 dag 2

Dag 3 Heuvelland vierdaagse 2017

Ook deze derde wandel dag valt een beetje in het water, een beetje zeg ik want het middenstuk was wel droog en dat was fijn!
We lopen vandaag via de Bergse Heide naar Sibbe, na de rust lopen we door het Gerendal, altijd mooi. Vele klimmetjes vandaag waar de klimspieren weer het nodig werk moesten verrichten.
Wel 2 x uitgegleden wat een smerige broek op leverde plus een gat erin! Deze broek zal ik korter gaan maken zodat hij weer aan kan en dan zelfs ook Engeland proof is zal ik maar zeggen!!!

Opnieuw treffen we Victor en Erica en al babbelend, lopen we gevieren weer verder reuze gezellig.
En ook vandaag lopen we de 28 km, heel ontspannen, nog niet eerder hebben we 3 dagen achtereen 28 km gelopen, eigenlijk altijd de 42km op de laatste dag na. Ook vandaag weer genoten van het Limburgs landschap, de bekenden en het gezelschap onderweg.

Morgen alweer de laatste dag in het Heuvelland, deze belooft helemaal droog te blijven en wie weet doet de zon ook nog een duit in het zakje?
Maar regen of zonneschijn, het blijft een unieke vierdaagse.

Foto’s Heuvelland vierdaagse 2017 dag 3

Dag 4 Heuvelland vierdaagse 2017

Het lekkerste werd voor het laatst bewaard, wat een TOP dag de laatste!
Dat kwam natuurlijk mede doordat het de hele dag droog bleef, maar ook vooral doordat het helder weer was, de nevel van de laatste dagen was ook verdwenen, je kon weer ver kijken, geweldig wat hebben we dat gemist! Later op de ochtend kwam ook de zon er weer bij.

Appie en ik besluiten om vandaag niet de eerste twee lussen te lopen maar de twee laatsten.
Net als de voorgaande dagen, zetten we Lia af bij de start, zij loopt de 21 km. Ik laat de kaartjes scannen en Appie tankt ondertussen de auto vol, we gaan later vandaag terug naar Friesland dus een litertje extra in de tank…………….

Al met al zijn we mooi vroeg in Scharn, waar we wachten op de pendelbussen die ons naar Maastricht brengen. Hier beginnen we onze wandeltocht al direct met een flinke klim naar boven waar we meteen een prachtig zicht hebben op de ruïne en prachtige vergezichten op de stad Maastricht.

Het is weer volop genieten, wat is het toch ontzettend mooi in Limburg. We wandelen door het natuurgebied Sint Pietersberg en langs het riviertje de Jeker. In Kanne is dan de eerste rust.
Ik weet niet of het waar is, maar volgens mij zijn wij eerder in het plaatsje Kanne geweest?
Maar maakt niet uit. We rusten hier nog niet maar lopen door, onze wandeling vervolgt naar Eben-Emael, maar eerst moeten we nog de brug over de Maas over, dat vind ik niet echt prettig deze brug, maar samen met Appie lukt het gelukkig wel deze drempel weer te overwinnen, terug ook nog een keer natuurlijk!
Gelukkig maar in want wat voor een schitterende omgeving komen we toch terecht, pittig dat wel door de langdurige klimmetjes soms, die ook nog wel eens een beetje steil waren, zodat ik nog eens moest vechten ( tegen de angst om in de diepte te vallen) een prachtig afwisselend natuurgebied.
We lopen langs de vele grotten, mergelwanden en bunkers uit de tweede wereld oorlog. We krijgen de meest prachtige panorama’s over de Maasvlakte voorgetoverd.

Het enige vervelende is dat mijn fototoestel kuren vertoont, ik denk dat hij last van het vocht heeft, maar ja tis onderhand ook alweer een oudje.
Vanuit Kanne wandelen we langs de Enci-groeve terug naar het oog van de Sint Pietersbrug, waar de pendelbussen weer op ons wachten om ons terug naar Scharn te brengen.

In Scharn stappen we weer in de auto, terug naar Berg waar we ons afmelden en zo een komt er een einde aan deze 30e Heuvelland vierdaagse 2017.
Door het slechte weer zullen we hem lang blijven herinneren, maar dat slechte weer heeft ons niet belet om volop te genieten van deze vierdaagse. Wij komen dan ook zeker terug.

Allen die deze vierdaagse hebben gelopen, proficiat!

De organisatie en alle vrijwilligers hartelijk dank voor het organiseren van deze vierdaagse, het was weer geweldig.

Oant sjen!

Foto’s Heuvelland vierdaagse 2017 dag 4

Tags:

One Response to “Heuvelland vierdaagse 2017 Dag 1 , Dag 2 , Dag 3 en Dag 4”